Παρέμβαση του Γιώργου Σπύρου στη συνεδρίαση του πανελλαδικού δικτύου ΦΟΔΣΑ, για τη διαδικασία χρηματοδότησης μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων (vid)

📌 Στη συνεδρίαση του πανελλαδικού δικτύου φορέων διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) που έγινε χθες στην Αθήνα δηλώσαμε παρουσία, τόσο εγώ, όσο και ο δήμαρχος Διρφύων – Μεσσαπίων κος Ψαθάς, ο αντιδήμαρχος δήμου Κύμης – Αλιβερίου κος Μαστροκώστας και ο αντιδήμαρχος δήμου Μαντουδίου – Λίμνης – Αγ.Άννας κος Σκοπελίτης, συμμετέχοντας ενεργά στη συζήτηση. 

➡️ Αντικείμενο της ημερίδας ήταν ο τρόπος και η διαδικασία χρηματοδότησης των μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων, πράγμα που συνιστά ένα φλέγον ζήτημα τόσο για το Δήμο Χαλκιδέων, όσο και όλους τους δήμους της Εύβοιας και της Περιφέρειας Στ. Ελλάδας.

Στην ημερίδα συμμετείχαν ο Συντονιστής Δικτύου ΦοΔΣΑ, Γεν. Δ/ντής ΔΕΔΙΣΑ ΑΕ (ΟΤΑ) Κωνσταντίνος Πατεράκης, ο Γενικός Γραμματέας Διαχείρισης Τομεακών Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & ΤΑ & ΕΚΤ του Υπουργείου Εθν. Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Ζερβός, ο Προϊστάμενος ΕΥΔ ΠΕΚΑ & ΠΟΛΠΡΟ  Νίκος Μαμαλούγκας, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπ. Περιβάλλοντος Μανώλης Γραφάκος, ο Carsten Rasmussen Προϊστάμενος Τμήματος Ελλάδας και Κύπρου της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG REGIO) και πολλοί δήμαρχοι από όλη τη χώρα.

📍  Απουσίαζε τόσο ο δήμος όσο και η Δήμαρχος Χαλκιδέων που κατά δήλωση της θα είναι πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Στ. Ελλάδας από 1/1/2026 για να διαχειριστεί το μείζον πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας.

➡️ Από τη σύσκεψη προέκυψε ότι υπάρχει επαρκής ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για όλα τα έργα που θα ξεκινάει από το 60% της επένδυσης και θα φθάνει μέχρι το 85% με τη μορφή ενός bonus επίτευξης των στόχων της ανακύκλωσης.

📍   Σημειωτέον ότι η μονάδα της Χαλκίδας έχει προϋπολογισμό περίπου 50 εκ € το ίδιο ισχύει και για την μονάδα της Λαμίας.

➡️ Παρά το γεγονός ότι το ελληνικό Δημόσιο όπως διεφάνη δεν προτίθεται να καταβάλει την εθνική συμμετοχή του υπολοίπου 40% (ή 15% αν κερδηθεί το bonus), φαίνεται ότι η εμπλοκή ιδιωτών στο χρηματοδοτικό σχήμα που θα εκτινάξει το κόστος διαχείρισης σε βάρος των δημοτών δεν είναι μονόδρομος. 

➡️  Παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο δανειοδότησης των ΦΟΔΣΑ για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής του προγράμματος.

📍  Όπως ανέφερα στην τοποθέτησή μου, αλλά και γενικότερα από όσα εισκομίστηκαν στη συζήτηση, εκτιμώ ότι η λύση της δανειοδότησης των φορέων είναι απλούστερη, ταχύτερη, ανταποδοτικότερη και εμπλέκει τους δημότες ως μέρος της λύσης του προβλήματος.

➡️  Είναι απλούστερη γιατί στην περίπτωση επίτευξης στόχων και λήψης bonus του 25% που θα εκταμιευτεί μετά την λειτουργία της μονάδας και αφού επιβεβαιωθούν οι στόχοι, το ποσό αυτό θα χρησιμοποιηθεί για την απομείωση του δανείου, ενώ στην περίπτωση συμμετοχής ιδιώτη στο χρηματοδοτικό σχήμα θα πρέπει μετά το bonus να αναθεωρηθούν όλα τα δεδομένα της σύμβασης.

➡️  Είναι ταχύτερη γιατί μια διαδικασία δανειοδότησης είναι πιο σύντομη από την σύναψη μίας πολύπλοκης σύμβασης ΣΔΙΤ στην οποία εμπλέκονται περισσότεροι κόμβοι λήψης αποφάσεων για την έγκρισή της.

➡️  Είναι ανταποδοτικότερη γιατί η διαχείριση γίνεται από τον ΦΟΔΣΑ  που είναι αυτοδιοικητικός φορέας και δεν μεσολαβεί ο αυτονόητος παράγων «κέρδος» που συνοδεύει την εμπλοκή του ιδιώτη. 

➡️ Τέλος εμπλέκει τον δημότη ενεργά στη διαδικασία ανακύκλωσης με την επιβράβευση του bonus που αναφέρθηκε παραπάνω και ανέρχεται στο 25% της επένδυσης.

➡️ Το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι πολύπλευρο και ίσως πολύπλοκο διαδικαστικά, καταλήγει όμως σε ένα πολύ απλό και ξεκάθαρο στόχο για το άμεσο μέλλον που δεν είναι άλλος από τη διαλογή στη πηγή και την ανακύκλωση.

📍 Για την επίτευξη αυτού του στόχου που πηγάζει από την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», πρέπει να κινητοποιηθούμε όλοι, κεντρικό κράτος, δήμοι και δημότες, για να διανύσουμε σε πολύ σύντομο πλέον χρονικό διάστημα ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής που δυστυχώς αμελήσαμε να διατρέξουμε στα προηγούμενα χρόνια.

✅     Τα αστικά απορρίμματα ήδη έχουν αρχίσει να στοιχίζουν πολύ ακριβά για τους δημότες.

✅  Στο χέρι όλων μας είναι αν στο μέλλον θα στοιχίζουν πολύ ακριβότερα ή πολύ φθηνότερα.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *